بسته بندی




بسته بندی چیست ؟
بسته بندی ضمن تأمین حداقل اثرات اقتصادی و زیست محیطی، نیازهای محصول را برآورده می کند. بسته بندی خوب از مواد مناسب در ساختار خود استفاده می کند. هرگونه خلل یا غفلت عمدی و سهوی در تدوین اهداف بسته بندی، موجب خلق اقتصادی کاذب و افزایش خطاهای سیستمی می گردد. بسته بندی به افزایش شناخت برند کمک می کند. به محض اینکه مشتری بسته را مشاهده کرد، می تواند بلافاصله آن را با شرکت یا برند ارتباط دهد. خلاقیت در بسته بندی به افزایش سود و منافع راهبردی شرکت کمک می کند و شرکت ها با هدف جلب توجه مشتری، برآنند تا طراحی منحصر به فردی را به بسته محصولات خود ارائه داده و به اهداف بسته بندی نائل آیند.

بسته بندی مجموعه‌ای از تخصص‌های تمام عیار است و موفقیت در آن مستلزم کسب دانش فنی و به روزرسانی امکانات، اطلاعات و مهارت های حرفه ای است. برای تولید یک بسته‌ی مناسب و کارآمد، در یک برنامه ریزی همه جانبه، باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. برای هر بسته گیرایی و مورد توجه قرارگرفتن، همراه با کاربردی بودن و گزینه های اقتصادی، حائز اهمیت است. به کار گیری مناسب عوامل و تکنیک های مختلف طراحی و ساخت بسته بندی، فقط با آگاهی و دسترسی به فن آوری های نوین و روزآمد امکان پذیر است.

بسته بندی

بسته بندی را میتوان نوعی لباس فاخر و زیبا و کارآمد کالا نامید. این بسته بندی در بعضی موتقع هم میتواند زشت و ناکارآمد باشد. اگر شما در انتخاب بسته بندی خود نهایت سلیقه را به خرج دهید میتوانید فروش خود را چندین برابر کنید و موفقیت بسته بندی را که رابطه مستقیم با بهتر دیده شدن کالا و برندتان دارد را میسر کنید. پس نتیجه میگیریم بسته بندی خوب رابطه مستقیمی با فروش خوب شما دارد.

بسته بندی ضمن تأمین حداقل اثرات اقتصادی و زیست محیطی، نیازهای محصول را برآورده می کند. بسته بندی خوب از مواد مناسب در ساختار خود استفاده می کند. هرگونه خلل یا غفلت عمدی و سهوی در تدوین اهداف بسته بندی، موجب خلق اقتصادی کاذب و افزایش خطاهای سیستمی می گردد. بسته بندی به افزایش شناخت برند کمک می کند. به محض اینکه مشتری بسته را مشاهده کرد، می تواند بلافاصله آن را با شرکت یا برند ارتباط دهد. خلاقیت در بسته بندی به افزایش سود و منافع راهبردی شرکت کمک می کند و شرکت ها با هدف جلب توجه مشتری، برآنند تا طراحی منحصر به فردی را به بسته محصولات خود ارائه داده و به اهداف بسته بندی نائل آیند.

 

مراحل راه اندازی خط تولید ادویه جات

 تهیه مواد اولیه

۶ نوع از ادویه جاتی که بیشترین استفاده را دارند و در خط تولید ادویه جات فراوری میشوند شامل موارد زیر است:

  • زردچوبه
  • فلفل
  • دارچین
  • سماق
  • زنجبیل
  • خردل

 

اصول انتقال و شرايط نگهداری مواد اوليه:

در این بخش ازخط تولید ادویه جات لازم است اصول انتقال و نگهداری مواد اولیه را بدانیم.  بیشتر ادویه های مصرفی کشور ما وارداتی هستند. ادویه ها به شکل های مختلفی وارد کارخانه  میشوند؛ به طور مثال، زردچوبه به شکل قطعاتی استوانهای به نام قلم، دارچین به صورت چوب و سماق و فلفل سیاه به صورت دانه خشک و فلفل قرمز به صورت میوه خشک هستند. ادویه ها به علت رطوبت پایین و دارا بودن ترکیبات ضد میکروبی به صورت طبیعی مقاومت زیادی نسبت به فساد میکروبی دارند.

بنابراین دارای دوره ماندگاری طولانی هستند. برای نگهداری ادویه ها از انبارهای خشک و خنک و مجهز به هواکش استفاده میشود. برای جلوگیری از اختلاط بوی ادویه ها بهتر است، انواع مختلف آنها، در انبارهای جداگانه نگهداری شوند.هنگام حمل مواد اولیه باید بسته ها طوری حمل شوند که کمترین صدمه فیزیکی به آنها وارد شود.همچنین حمل مواد اولیه باید با سرعت انجام شده و از ماندن بسته های ادویه در معرض هوا، گردوخاک، آفتابو باران جلوگیری شود.

آسیاب کردن

اصول بوجاری و درجه بندی:

طی مرحله بوجاری درخط تولید ادویه جات باید هرگونه مواد خارجی و ناپذیرفتنی از ادویه ها حذف شود. این کار به روش‌های مختلفی به شرح زیر انجام میگیرد:

این مقاله رو از دست نده:  صفر تا ۱۰۰خط توليد كيک + فرمولاسیون کیک

جداسازی با دست:

در صورتی که ادویه ها دارای سنگ، کلوخه، مواد خارجی درشت و یا کپک زده باشند؛ عمل بوجاری با دست انجام میشود.

جداسازی با الک:

در صورتی که ادویه ها شامل مواد ریزی بوده، که با دست غیرقابل تفکیک باشند، برای جداسازی آنها میتوان از الک استفاده کرد.

جداسازی با جریان هوا:

در این سیستم قطعات سبک‌تر یا سنگین تر از ادویه را توسط جریان هوا جدا می‌کنند. گاهی اوقات ادویه ها در خط تولید ادویه جات، نیاز به درجه بندی نداشته و میتوانند عینا بسته بندی شوند مانند هل، زردچوبه قلم،لیموی عمانی درسته و خشک.

ولی در برخی از موارد ممکن است ادویه ها از نظر ریزی و درشتی دانه، رنگ، ماهیت، شکل و چگونگی عرضه نیاز به درجه بندی داشته باشد، مانند گرد زردچوبه و پودر دارچین. در صورتی که ادویه مورد مصرف به صورت گرد به بازار عرضه شود، مانند گرد لیمو، گرد غوره و غیره باید مواد اولیه آماده شده توسط آسیاب های مناسب نرم شوند، اساس آسیاب کردن مالش مواد بین دو سطح ساینده است.

مخلوط کردن

در تهیه غذاها معمولا از چند نوع ادویه با نسبت های مختلف استفاده میشود. از آنجا كه رعایت دقیق این نسبت ها كار سادهای نیست؛ امروزه استفاده از ادویه های تركیبی آماده، مرسوم شده است. تركیب ادویه ها بسته به ذائقه و فرهنگ مردم در مناطق مختلف با یكدیگر متفاوت است.

بنابراین نمیتوان فرمول یكسانی برای تولید ادویه های تركیبی ارائه كرد، زیرا این فرمول ها به صورت تجربی حاصل میشوند. برخی از ادویه های تركیبی شامل ادویه كاری، ادویه پلویی، ادویه آبگوشتی، ادویه كبابی و ادویه ترشی است. براي تهيه ادويه های تركيبی در خط تولید ادویه جات ابتدا ادويه های مختلف به طور جداگانه آسياب شده سپس به نسبت معين توسط ميكسر با هم تركيب ميشوند.

 

 

 

 

بسته بندی ادویه جات

در این مرحله از خط تولید ادویه جات بهتر است بسته بندی ادويه بدون دخالت دست و هم زمان با آماده شدن آن ها صورت گيرد. در صورتی كه اين عمل ميسر نباشد ادويه ها بايد در ظروف خشک و تميز و درپوشدار قرار داده شده و تا ۲۴ ساعت بسته بندی شوند.

محصول آسیاب شده ابتدا در گونی های(بسته های) حدود ۳۰ كیلوگرمی بسته بندی شده و وارد انبار میشوند. در این مرحله از خط تولید ادویه جات اگر بار میكروبی نمونه آسیاب شده بالا باشد، لازم است برای سالم سازی با استفاده از فرایند پرتودهی مواد غذایی با اشعه گاما به سازمان انرژی اتمی فرستاده شوند.

در این حالت ادویه ها در بسته های مخصوص و مطابق استاندارد سازمان انرژی اتمی بسته بندی شده و به این سازمان ارسال میشوند. منظور از پرتودهی تاباندن اشعه گاما به محصول است. ادویه و نیز مواد بسته بندی آنها كه قرار است پرتو ببینند، باید دارای كیفیت مطلوب و شرایط بهداشتی قابل قبول برای این فرایند باشند.

دز اشعه تابیده شده برحسب كیلوگری سنجیده میشود و جمع کل میانگین های دز جذب شده توسط ادویه نباید از ۱۰ كیلوگری تجاوز كند. از آنجا که طی فرایند استریلیزاسیون با اشعه، دمای محصول افزایش نمییابد، این فرایند تحت عنوان( استریلیزاسیون سرد) نامیده میشود.

نکته مهم برای تولید کنندگان دویه جات: قيد عبارت پرتوديده و میزان دز اشعه در نزديكی نام كالا بر روی بسته بندی الزامی است.

مراحل خط تولید بسته بندی ادویه جات

 

 

چگونگی بسته بندی ادویه جات در خط تولید ادویه جات

بسته بندی به دو صورت اولیه و ثانویه انجام میگیرد. بسته بندی اولیه به طور مستقیم با محصول در تماس است درحالی‌كه بسته بندی ثانویه برای تسهیل حمل و نقل انجام میشود. مثلا در بسته بندی ادویه ها یا چای، محصول ابتدا در بسته های آلومینیومی قرار میگیرد و سپس این بسته درون جعبه مقوایی قرار داده میشود. برای فرستادن محصول به بازار بسته های بزرگ از انبار وارد بخش بسته بندی نهایی میشوند.

این مقاله رو از دست نده:  صفر تا ۱۰۰ خط تولید رشته آش|خط تولید رشته پلویی

برای بسته بندی ادویه جات در خط تولید ادویه جات از انواع مواد بسته بندی مانند پلی اتیلن ترفتالات، سلوفان، مقوا، ظروف فلزی و یا شیشه استفاده میشود. پس از بسته بندی لازم است نشانه گذاری روی بسته ها انجام شود:

۱ -نام و نوع فراورده؛

۲ -نام و نشانی تولید كننده یا بسته بندی كننده؛

۳-شماره سری ساخت؛

۴ -وزن خالص؛

۵ -ذكر عبارت (ساخت ايران) و كشور توليد كننده ماده اوليه؛

۶ -تاريخ توليد و انقضا؛

۷ -شرايط نگهداری؛

۸ -پروانه بهره برداری.

 

مرحله انبارداری و نگهداری ادویه جات

بعد ار خارج شدن ادویه های بسته بندی شده از خط تولید ادویه جات مجموعه ای از آزمون های كیفی برای كنترل كیفیت محصول نهایی انجام میگیرد؛ كه شامل آزمون های فیزیكی، شیمیایی و میکروبی است.آزمون های فیزیكی شامل اندازه گیری مواد خارجی، مزه و بو، كپک زدگی و وجود حشرات است. آزمون های شیمیایی شامل انداز گیری خاكستر ادویه و تعیین درصد رطوبت است. آزمونهای میكروبی شامل شمارش كلی میكروارگانیسم ها، شمارش كپک و مخمرو شمارش كلی فرم ها است.

Cart
Your cart is currently empty.